Stel, als Palestijns kind kom je terecht in een vluchtelingenkamp. Wat zijn je opties?
- Alle hoop laten varen
- de wapens opnemen,
- of toch strijden voor een menswaardig bestaan.
In de eerste 8 maanden van 2010 hebben jullie 9000 euro bijeen gebeld. Daarmee zorgen jullie dat deze kinderen kiezen voor de laatste optie. ADPM organiseert met dit geld immers onderwijs en buitenschoolse activiteiten. Een mooi voorbeeld daarvan is de beroepsopleiding voor tieners. Een groot succes want de aanwezigheidsgraad bedraagt een fenomenale 95%.
Ontdek hoe ADPM de jongeren op de schoolbanken krijgt…
Beroepsopleiding Aluminium- en Gipswerken
De partnerorganisatie verantwoordelijk voor deze opleiding is het Nationale Instituut voor Sociale Zorg en Beroepsopleiding. Ze zijn hebben deze opleiding uit de grond gestampt in 3 Palestijnse vluchtelingenkampen in Libanon: Beddawi in Tripoli (Noord- Libanon), Bourj Al Shemali in Tyr (Zuid-Libanon) en Al Rashidieh in Saïda (Zuid-Libanon). Maar hoe begin je aan zo’n beroepsopleiding? Hoe organiseer je dat in een vluchtelingenkamp? En hoe motiveer je kinderen die met de school niets meer te maken willen hebben?
Gezocht: gemotiveerde tieners
Het eerste wat je nodig hebt voor een geslaagde opleiding zijn natuurlijk studenten. Die komen niet zomaar af. Je moet hen overtuigen dat ze een waardevol beroep zullen aanleren en dat de gemeenschap hen nodig heeft. Het Instituut trok er dan ook op uit, maakte reclame en praatte uitgebreid met de tieners. Uiteindelijk schreven 48 leerlingen schreven zich in: 18 in Beddawi, 15 in Bourj Al Shemali en 15 in Al Rashidieh.
Theorie en praktijk: hoe snijd je aluminium?
De opleiding bestaat uit een deel theorie waarin de studenten de algemene principes van het vak aanleren: hoe de werkplek er uit ziet, welke tools en materiaal ze tot hun beschikking hebben, hoe ze moeten meten, drillen, aluminium snijden, enz. Naast de theorie is er ook een praktisch deel met stages.
Direct aan de slag
De totale kost van de al georganiseerde opleidingen bedroeg 20 761 euro. Dat geld ging naar materiaal, tools, het salaris van de 3 instructeurs en andere operationele kosten zoals benzine, elektriciteit, water, enz. In dat budget zit ook een professionele toolkit voor elke student, zodat ze na de opleiding meteen aan de slag kunnen.
Rapport: 95 op 100
De studenten waren tieners die de school al eens verlaten hadden. En die bovendien in de verleiding stonden zich aan te sluiten bij gewapende milities. De vraag was dan ook: zouden deze studenten het uithouden? De aanwezigheidscijfers bliezen alle twijfels weg: 95% voor elke opleiding. Programma en aanpak vallen duidelijk in de smaak bij de Palestijnse tieners. ADPM zal dan ook nog meer gelijkaardige projecten opstarten in de Palestijnse vluchtelingenkampen in Libanon.