Skip content en ga naar navigatie

Jaaroverzicht 2011: Bevrijde Wereld aan het werk

17jul2012

jaarverslag bevrijde wereld

Dat zich wel wat dynamiek zou aankondigen in het jaar 2011 was voor ons geen vraag meer. Bevrijde Wereld was al een tijdje op weg om in de Nieuwstraat uit haar jas te groeien. Gedurende het hele jaar is er gewerkt om het nieuw aangekochte pand in de Mercatorstraat instapklaar te maken. 2011 hebben we net niet gehaald. Maar in januari 2012 konden de eerste bureaus al worden ingewijd. Ook het nieuwe inleefatelier begint steeds meer vorm te krijgen. Al met al bleek het toch een omvangrijk project. We danken vooral de tientallen vrijwilligers die ons hebben bijgestaan om onze nieuwe thuis op tijd klaar te krijgen.

Ondertussen zaten we niet stil:

• 3000 kinderen maakten kennis met het Zuiden via onze Boababwerking. In de inleefateliers of tijdens buitenschoolse activiteiten.
  • Een twintigtal jongeren trok op inleefreis naar Senegal met Dwagulu-Dekkente en Bevrijde Wereld. Onze Belgische jongeren werden op hun beurt vereerd met een tegenbezoek van hun Senegalese vrienden.
  • In onze Zuidprogramma’s zijn we gestart met het tweede deel van ons zesjarenprogramma ‘Honger naar meer’. In dit nieuwe luik gaan we verder samenwerken met de 250.000 boeren in West-Afrika, Bolivia en de Filippijnen.
  • Eind 2011 kwam ontwikkelingssamenwerking vanuit de federale regering opnieuw op gang, en konden we onze nieuwe landenvertegenwoordiger uitzenden naar Mali.

We zijn meer aanwezig, meer in beeld. Ook de pers besteedt meer aandacht aan Bevrijde Wereld. En op dit elan blijven we doorgaan. Voortdurend creëren we nieuwe ideeën om ons werk via de publiciteit onder de aandacht te brengen.

Ontwikkelingssamenwerking evolueert

Om de solidariteit met het zuiden levend te houden, moeten ook wij mee evolueren. Binnen de overheid blijft het onzeker tot op welke hoogte men de ngo’s zal blijven financieren en op welke manier. Maar zeker is dat ook vanuit die hoek beroep zal worden gedaan op de financiële onafhankelijkheid en de aantoonbare kwaliteit van de ngo. Dit is een boodschap die Bevrijde Wereld ter harte neemt. En met de inbreng van nieuwe ideeën kunnen we die uitdaging zeker aan.

Lees het volledige verslag